Entri Terkini »

23/09/2009

Informasi Tentang Keimigrasian dan Kepolisian

  1. Surat Keterangan Lapor Diri (SKLD)

    Bagi pelajar yang sudah mendapat Kartu Izin Tinggal Terbatas (KITAS) atau sudah perpanjang KITAS hendaklah memohon SKLD dalam tempoh waktu 30 hari setelah tarikh mendapat KITAS dengan bayaran maksimum Rp 200.000,00 sahaja.

    Bagi pelajar yang terlewat memohon SKLD dari waktu yang telah ditetapkan akan dikenakan bayaran maksimum Rp 300.000,00 sahaja.

    Ahli boleh membuat demikian dengan menghubungi exco imigrasi pkpmi-cm, Kesavan di talian XL: 087868124188

  1. Surat Bebas Fiskal

    Bagi pelajar yang ingin pulang ke Malaysia diwajibkan memohon surat bebas fiskal dari fakultas kemudian menyerahkan fotokopinya sahaja ke bahagian bebas fiskal Bandara Polonia (airport) atau pelabuhan. Satu surat fakulti sahaja sah untuk diberlakukan selamanya tanpa perlu diperbaharui setiap kali mahu pulang ke Malaysia.

  1. Surat Izin Belajar (SIB)

    Bagi pelajar yang ingin memohon perpanjangan SIB hendaklah menghantar surat-surat lengkap kepada exco imigrasi PKPMI-CM untuk dihantar secara kolektif ke Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta, empat bulan sebelum tarikh tamat KITAS dan membayar biaya administrasi sebanyak Rp50.000,00 sesuai perjanjian yang dibuat antara pihak PKPMI dengan Pak Usman Tjik.

    Ahli boleh membuat demikian dengan menghubungi exco imigrasi pkpmi-cm, Kesavan di talian XL: 087868124188

Sekian sahaja maklumat yang ingin disampaikan.

Oleh: Biro Imigrasi dan Kepolisian, PKPMI-CM.

0 comments: