Entri Terkini »

10/11/2009

Laporan Sambutan Hari Raya PKPMI-CM 2009

Majlis Sambutan Hari Raya Aidil Fitri merupakan acara tahunan bertaraf mega yang disambut oleh semua ahli di peringkat PKPMI-CM. Pada tahun ini, acara yang bermakna ini disambut pada 18 Oktober 2009 bersamaan 30 Syawal 1430 H bertempat di Pusat Pelajar Malaysia.

Ahli PKPMI-CM di semua peringkat termasuk dari USU, IAIN dan Unimed tidak melepaskan peluang untuk sama-sama memeriahkan acara sambutan Hari Raya Aidilfitri walaupun telah berada di penghujung syawal. Tetamu yang hadir adalah berkisar 250 orang.

Tetamu mula memenuhi majlis seawal jam 11.00 WIB. Mereka dihidangkan dengan juadah raya seperti rendang ayam, nasi himpit berkuah kacang, dan tidak ketinggalan, kuih-muih raya yang menambah selera para tetamu. Suasana majlis bertambah meriah dengan ketibaan Konsul Jenderal Malaysia di Medan, Tuan Fauzi bin Omar bersama isteri dan anaknya sebagai tetamu VIP. Lagu-lagu raya yang didendangkan sepanjang majlis sambutan berlangsung cukup membuatkan para tetamu seolah-olah menyambut hari raya di tanah air sendiri.

Majlis beransur berakhir sekitar jam 15.00 WIB. Majlis sambutan hari raya ini dianggap sukses kerana secara umum, perjalanan majlis berjalan dengan baik dan kehadiran tetamu juga melebihi target yang ditetapkan. Terima kasih atas kehadiran ahli yang menjayakan program. Tidak ketinggalan, jutaan penghargaan kepada para panitia yang diketuai oleh Ust. Shatir bin Kamal (IAIN) kerana bertungkus lumus sehingga perjalanan majlis begitu lancar dan sempurna. Diharapkan program sebegini akan diteruskan sebagai wadah untuk yang beragama Islam terutamanya, bagi mengeratkan ukhuwah sesama, bermaaf-maafan jika ada khilaf antara satu sama lain, dan sebagai salah bentuk ibadah yang bernilai di sisi Allah S.W.T.. Sekian, terima kasih.

Disediakan oleh,

Wan Mohd Suhafifi bin Sukri, Ketua Biro Kebajikan dan Kebudayaan PKPMI-CM.

0 comments: