Entri Terkini »

30/05/2009

INTERNATIONAL OFFICE (FKUSU) DALAM KERESAHAN


Sudah hampir setahun Internasional Office (IO) Fakulti Perubatan Universiti Sumatera Utara (FPUSU) berfungsi sebagai sebuah badan yang bertanggungjawab menguruskan hal ehwal imigresen dan surat fakulti pelajar asing. Nampak hebat dimuka namun naive dari sudut perlaksanaan. Janji-janji manis yang ditabur oleh pihak IO kononnya ingin memudahkan segala urusan imigresen pelajar asing ternyata hanyalah sebuah senyuman sinis yang layak ditampar oleh mana-mana individu yang memiliki akal yang sehat.

Sebelum IO memonopoli hak pengurusan imigresen, pelajar asing diberikan wewenang oleh Negara Kesatuan Republik Indonesia (NKRI) untuk menguruskannya sendiri di kantor imigresen badan pemerintah. Sila baca artikel saya bertajuk Internasional Office: Antara Punca dan Penyelesaian. Namun, semenjak hal ehwal imigresen ini dikuasai sepenuhnya oleh IO (sebagai orang tengah), pelajar asing semakin dipersulit. Di tambah pula dengan sistem pengurusan yang amburadol. Dari masalah surat Exit Re-Entry Permit (ERP) yang tidak beres, surat fakulti lambat keluar, SPP hilang, tiada surat bukti pembayaran (kwitansi), syarat permohonan yang terlalu ketat hinggalah masalah service charge yang melampau tinggi. Seolah-olah mereka berkata kepada pelajar asing ini, dengan meminjam kata-kata rakan saya, “Talk less do more no complain just follow!”


KERISAUAN YANG BERASAS


Pertama, ia mampu menjejaskan hubungan antarabangsa. Saya menghormati hubungan diplomatic Malaysia-Indonesia yang sudah terjalin sejak sekian lama. Sejarah Kerajaan Majapahit, Samudera-Pasai, Kesultanan Melayu Melaka, hinggalah delegasi perdamaian (1966) menunjukkan betapa utuhnya hubungan kekeluargaan antara dua Negara ini berdasarkan fakta objektif secara historis.


Saya khuwatir apabila permasalahan di IO ini tidak dibendung cepat, ia akan mewujudkan pelbagai rangkaian permasalahan yang merugikan kedua belah pihak. Pada tahun ini sahaja, pelajar Malaysia di USU sudah mencecah hampir 800 orang. Sudah tentu segala permasalahan pelajar akan dirujuk ke Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta melalui persatuan pelajar. Menjadi adat resam dalam sistem negara nasional; jika rakyat kita di negara mereka dipersulit, maka rakyat mereka di Negara kita juga wajar dipersulit segala pengurusannya. What you give you get back.


Saya harap ia tidak pernah berlaku.


Kedua,
mencemar imej dan nama baik institusi pengajian tinggi di Indonesia. Selama ini, hak pengiktirafan universiti-universiti di Indonesia masih menjadi perdebatan hangat di beberapa instansi berwajib di Malaysia. Namun, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), Yayasan Terengganu (YT), dan Majlis Amanah Rakyat (MARA) masih menghantar pelajar-pelajar elite nya untuk menimba ilmu di Negara yang terkenal dengan budaya intelektualnya yang begitu hebat. Isu IO ini sudah tentu dapat mempengaruhi keputusan mereka dalam menetapkan suatu kebijakan baru.


Nah, sekarang cuba bayangkan. Jika investasi pelajar asing terhenti, siapa akan memberi suntikan dana bagi meneruskan projek pembangunan universiti? Siapa akan membuat ERP, KITAS, SKLD dan lain-lain urusan imigresen & polis? Siapa akan ‘membeli’ surat fakulti? Siapa akan membantu melariskan nasi bungkus peniaga-peniaga kecil? Siapa akan mengisi rumah sewa penduduk setempat? Tidakkah ia sedikit sebanyak dapat merugikan rakyat dan ekonomi Negara kesatuan ini? Pepatah melayu pernah berkata, “jangan kerana nila setitik rusak pula susu sebelanga.”


Ketiga, proses pembelajaran dan pengajaran (P&P) mahasiswa terganggu. Apabila service charge yang dikenakan tidak seimbang dengan layanan yang ditawarkan sudah tentu akan menimbulkan polemic yang berkepanjangan. Ketidakadilan menyebabkan pelajar terpaksa berulang-alik dalam sehari ke IO semata-mata untuk mendengar celoteh kakitangan borjuis di IO tanpa sebarang hasil yang diharapkan. Bagaimana pula nasib pelajar yang sibuk dengan clinical? Bukan proses P&P sahaja akan terganggu, status kesihatan juga tidak terkendalikan. Namun, mereka tidak pernah berhenti berharap. Para perantau asing ini masih berkeyakinan bahawa pihak fakulti dapat memberikan solusi yang terbaik buat mereka.


REVOLUSI


Baru-baru ini, pihak Persatuan Kebangsaan Pelajar-Pelajar Malaysia di Indonesia (PKPM-CM) telah mengadakan pertemuan bersama Pak Heri Hartono, Ketua Bagian Status Keimigrasian Polonia. Beliau mengemukakan berkenaan IO sebagai berikut,


“Selama ini, pihak IO tidak pernah menjalinkan sebarang kerjasama dengan pihak imigrasi berkenaan urusan keimigrasian pelajar-pelajar asing. Ketika ditanya sama semua staf, tiada seorang pun yang pernah mengetahuinya.”


Ketika ditanya berkenaan masalah period perpanjangan KITTAS (4 atau 5 tahun?) dan pembuatan EPO seperti yang disarankan oleh pihak IO, beliau menjawab,


“Saya juga aneh, mengapa ramai mahasiswa asing yang datang membuat EPO. Sedangkan masa matinya masih lama, 2010,2011.. Menurut peraturan dari pemerintah Indonesia, mahasiswa asing itu bisa memperpanjang KITTAS nya sebanyak 5 kali atau 5 tahun.


Beliau turut menjelaskan berkenaan isu keterlewatan ERP,


“Ya. Apa yang masuk kepada kami, akan diproses sesuai peraturan. Jika tiada, ya apa yang mau diproses?”


Pertemuan singkat ini sudah cukup untuk menjawab segala kemusykilan yang menghantui fikiran pelajar asing di USU. Sistem pengurusan yang lemah dalam IO ternyata hanya mempersulit para mahasiswa justeru mengundang pelbagai masalah multidimensi. Pelajar asing itu lebih selesa menguruskan segala urusan imigresen secara individu. We need the change!


Sehubungan dengan itu, pihak persatuan dan Pemerintahan Mahasiswa (PEMA) akan segera mengadakan perbincangan meja bulat dengan pihak berwajib (baca: fakulti) sekali lagi bagi mengutarakan suara mahasiswa dan berusaha mencari kesepakatan bersama. Antara perubahan dalam IO yang diusulkan adalah,


Pertama,
Segala urusan imigresen hendaklah diuruskan oleh pelajar dan masing-masing pelajar harus menanggung segala risikonya sendiri. Kedua, pihak IO hanya menguruskan surat fakulti sahaja dan prosedur permohonannya hendaklah diteliti semula.


Saya yakin jika semua pihak berlapang dada dalam membuat sebarang penilaian, mengutamakan aspek spiritual dan moral berbanding bersikap individualistic maka masalah ini dapat segera diselesaikan dengan baik.


Wallāhua’lam.


p/s: Sebarang masukkan, komentar dan saran dapat dikirim ke emel saya, reminder_ki[@] yahoo.com.


Oleh:
A. Muchlis, Naib yang Di-Pertua PKPMI-CM 09, 27 Mei 2009.


Rujukan:

[1] Delegasi Perdamaian

[2] Petunjuk Perlaksanaan Direktur Jeneral Imigrasi

[3] International Office: Antara Punca dan Penyelesaian

7 comments:

Vota said...

http://aquinosevota.blogspot.com/

Kartini said...

segala urusan imigresen pelajar asing ternyata hanyalah sebuah senyuman sinis yang layak ditampar oleh mana-mana individu yang memiliki akal yang sehat.

wah, nampak suara yang sudah lama tahan sabar. hehe betul2 saya sokong.. owh.. habis tu, EPO memang takde ke? tu cuma 'helah' dari IO ke? ish.. kesian kpd mereka2 yang tepaksa dibatalkan kittas mereka.. ni nak tanya, kalau buat EPO tu means memang batal lah kan kittas tu? kena buat balik kittas lah?? camtu ke?

p/s: mabruk alaik. penerangan yang sangat bagus. harap2 pelajar2 kat medan baca entry ni. dan insya Allah entry ni akan dimasukkan dalam buletin nanti. mudah2an... syukran for this entry :)

Arlies Chua said...

IM HOPING THAT THE FACULTY WILL PROVIDE AN EXPLANATION ABOUT WHY IS THERE A NEED TO PAY Rp 20k FOR A FACULTY LETTER WHEN ITS THE FACULTY'S RESPONSIBILITY TO PRODUCE THIS LETTER.SHOULDNT IT BE DONE FOR FREE?? IM GUESSING THIS IS SOMETHING THAT ALL MALAYSIAN STUDENTS STUDYING IN FK USU ARE WONDERING.SO LET US UNITE AND SIGN A PETITION FOR THIS MATTER AND TOGETHER LETS FIGHT FOR OUR RIGHTS.

Pemasaran & Jualan (01115099848) said...

to kartini

Itu sbg intelektual provokation je kartini. =)

EPO adalah pembatalan KITAS seluruhnya. Dan, kalau pelajar ada lagi minimum 2 tahun tempoh pengajian maka dia mesti buat yang baru.

Prosedur sama seperti pertama kali apply KITAS. Bagi stambuk 05/04/acms06 UNTUNG buat EPO. Selain itu menurut analisa saya, RUGI.

Anonymous said...

geetha..
i agree with arlies im just wondering why should i pay each time when im doin fakulty letter which suppose to be free. hw cum the management is nt aware of this payment issue ?? im supprise when our lecturer Lia (mikrob dept) we investigating on us the othr day...
If the purpose IO is to serve better service n make our lives easier...what is the nesesary for us to visit IO ver time to check if erp, or fakulty letter is released...today really drive me mad..when the staff send all of us who went to check our progress on erp out of IO n locked the door.!!!
is this the way u serve ur customer..im paying extra it!!

Kartini said...

to Arlies and Anonymous:
about the faculty letter, the rector management itself produce 1 statement to make us should pay Rp20k each of the producing one faculty letter. i think you guys can ask IO to see those statement. and i dont know why should we pay for it. n just pay for it -_-

and we all knows how the indonesian system here; the more we suffer, the more they want us to suffer <- well i hate this statement. owh.. that's the fact!

based the discussion on the open dialog that held in MESS a few weeks ago, PKPMI-CM doesnt have any relationship or power to solve this problem even though we unite and sign a petition to fight for our rights, though. there might be no effective if only us (Malaysian Student) are going to act for this matter :(

that's why i hope Malaysian Students can be more patient until PKPMI-CM going for PKPMI Congress in Jakarta later and until PEMA making the discussion within the faculty management, and we (all of the Malaysian Student's voice) will going to fight for our rights.. i guess and i hope so it will be solved by fair...

Pemasaran & Jualan (01115099848) said...

to all malaysian students:

We, on behalf of PKPMI understood that the issue of releasing FK letter is really troubling the student so far. Therefore, the society has planned a step by step action.

After a meeting and diplomatic approach between PKPMI and dean of FK appear to be fail to find any consensus, thus, we would consider to propose a particular course of action.

Anyway, thanks for the ideas.