Entri Terkini »

17/02/2010

Amanat: Pemangku YDP PKPMI-CM sesi 2008/ 09

Disiarkan di dalam Majalah Episode (PKPMI-CM 2010)

Ahmad Aizatnur Bin Zakaria

Pemangku Yang Dipertua,

Persatuan Kebangsaan Pelajar-pelajar Malaysia Di Indonesia (PKPMI) Cawangan Medan sesi 08/09

Fakulti Kedoktoran Gigi, Universiti Sumatera Utara, Medan


Assalamualaikum Wbt.

Puji syukur kita panjatkan ke hadrat Ilahi, atas nikmat iman, nikmat persaudaraan dan silaturahim ini sehingga kekeluargaan kita tetap terbangun dan tetap terpelihara di bawah naungan spiritual yang terdapat bendera kecil yang kita namakan Keluarga Besar Persatuan Kebangsaan Pelajar-pelajar Malaysia di Indonesia – Cawangan Medan, sebuah keluarga yang semoga Tuhan memberkahi kita dengan events di dalamnya untuk saling mengingatkan antara kebenaran dan ketabahan kerana kita adalah satu keluarga, 1Malaysia!

Menjelang tahun baru 2010 ini, Negara kita dilanda dengan pelbagai kontroversi dan provokasi negatif yang bertujuan bagi menggugat kedamaian dan kesejahteraan rakyat majmuk.

Tidak kira siapa dalang di sebaliknya, kita kesal atas apa yang berlaku. Yang melakukan tersebut atas niat itu tentulah musuh Negara. Ya, mereka adalah musuh Negara! Mereka melakukan jenayah itu dengan harapan untuk menimbulkan pergaduhan antara penganut agama di negara ini. Bukan begitu.

Kita adalah golongan terpelajar, orang sekarang menyebutnya sebagai intelaektual. (Intellectual is a person who uses intelligence (thought and reason) and analytical thinking, either in a professional or a personal capacity).

Dengan itu, saya berharap agar penerbitan majalah Episode Edisi Pertama ini menjadi ‘batu asas’ sebagai mewujudkan budaya ilmu di kalangan pelajar Malaysia, menerusi penulisan karya kreatif dan analisa kritis terhadap kegiatan persatuan yang termuat di dalamnya. Muaz bin Jabal pernah berkata, ‘Ilmu adalah pemimpin amal dan amal itu berada di belakang ilmu.

Buat akhirnya, tahniah diucapkan kepada sidang redaksi yang bertungkus-lumus menerbitkan majalah yang begitu berharga ini. Mudah-mudahan ia bermanfaat bagi kita semua khususnya penuntut Malaysia di Kota Medan tercinta ini. Dan juga, semoga para pembaca tidak kecewa terhadap isi dari majalah ini. Diharapkan dengan tulisan yang sedikit ini dapat memberikan manfaat dan menjadi ladang amal bagi kita semua.

Wallahua’lam

0 comments: