Entri Terkini »

30/04/2010

Dari Meja Yang diPertua PKPMI-CM 2010/2011



Assalamualaikum w.b.t., dan salam 1 Malaysia, setelah sekian waktu akhirnya dapat juga kesempatan bagi saya mencoretkan kata menoktahkan serangkai ayat. Pertamanya syukur saya panjatkan ke Hadrat Allah Yang Maha Esa kerana telah memberikan saya ruang dan peluang untuk meneruskan dan mengambil-alih tampuk kepimpinan dari sahabat saya, saudara Aizatnur bin. Zakaria, yang telah banyak sebenarnya memberikan tunjuk ajar selama saya berada di bawah beliau. Keduanya terima kasih diucapkan buat rakan-rakan seperjuangan terutama dari 3 universitas di Medan yang memberikan kepercayaan kepada saya untuk memberikan yang terbaik dalam menjaga kebajikan ahli, meningkat serta memajukan PKPMI-CM untuk sesi ini. Ketiganya, buat semua ahli jawatankuasa tertinggi, ahli-ahli jawatankuasa yang sanggup meluangkan ruang dan masa untuk bersama-sama meneruskan dan memantapkan persatuan ini.
InyaALLAH, kami, barisan kepemimpinan PKPMI sesi ini akan melakukan sdaya yang mungkin untuk menjadikan PKPMI suatu persatuan yang sememangnya sesuai dengan namanya sendiri sebagai persatuan, yakni menyatukan kesemua ahli tanpa mengira bangsa dan agama. Maka pada sesi ini terdapat beberapa hal yang menjadi teras dalam memacu kami selaku barisan pimpinan untuk bekerja memajukan persatuan :

1. Meletakkan kesemua anak persatuan, termasuk perwakilan universiti sebagai satu, bergerak sebagai satu. Maksudnya di sini adalah, setiap aktiviti yang dijalankan baik unit, badan atau exco persatuan, perwakilan hendaklah terbuka dan tidak tertakluk kepada hanya pada sesetengah bilangan ahli sahaja, paling tidak adanya kehadiran wakil dari setiap anak persatuan.

2. Menjadikan persatuan lebih terbuka secara lebih menyeluruh. Secara umumnya adalah di mana persatuan membuka ruang kepada mana-mana badan di luar persatuan serta persatuan selain dari yang berada di bawah naungan PKPMI-pusat untuk mengadakan aktiviti bersama dengan persatuan ataupun memerlukan bantuan persatuan dalam menjayakan aktiviti mereka di medan.

3. Memastikan Kebajikan ahli terjaga dan memberikan bantuan yang termampu bagi meringankan beban ahli persatuan serta menganjurkan aktiviti berkaitan kebajikan. Oleh itu, demi menjaga kepentingan bersama, adalah amat diharapkan yang belum melakukan pembayaran yuran keahlian agar dapat berbuat demikian, agar penyaluran bantuan terutamanya dalam bentuk kewangan dapat berjalan dengan lancar. Untuk pengetahuan, yuran tahunan keahlian sebnarnya juga bertindak seperti tiket untuk mendapatkan bantuan dari persatuan, dengan terdaftarnya sebagai ahli berbayar membolehkan saudara-saudari mendapatkan bantuan kebajikan dari tabung kebajikan pusat secara automatik.

4. Menggalakkan aktiviti berbentuk kesukanan, kesenian dan kebudayaan. Sehubungan dengan itu, persatuan pada sesi ini membentuk exco yang baru dan membezakan dengan kerohanian, yak ni membentuk exco kesenian dan kebudayaan, dimana dengan wujudnya exco ini diharapkan lebih banyak aktiviti melibatkan kesenian dan kebudayaan anak bangsa ditonjolkan dan diadakan, manakala untuk sukan, pada ssi ini juga pihak persatuan akan menggiatkan juga aktiviti sukan dengan menghantar satu kontinjen di bawah payung PKPMI-CM untuk bertanding dalam pelbagai acara di Bandung Games 2010, yang bakal diadakan pada bulan Oktober disamping piala Konjen dan aktiviti lainnya.

5. Memantapkan jiwa meragakan kecemerlangan. Menerusi exco kerohanian dan exco pendidikan, persatuan melalui kebijakan exco akan membawa ahli merentas sempadan dalam mengisi ilmu di dada dan menanam dan menumbuhkan buah-buah akhlak yang baik menerusi aktiviti-aktiviti yang akan dijalankan dan memastikan aktiviti yang dijalankan seimbang serta memenuhi aspek kecemerlangan serta adanya pengisian. kerohanian.

Akhir kata, saya berdoa serta berharap agar kepimpinan akan berjaya membawa perubahan ke arah menjadikan persatuan sebuah yang lebih baik, bersatu dan cemerlang. Sekali lagi diharapkan kepada ahli-ahli agar turut membantu dalam memajukan persatuan, kerana sesungguhnya persatuan adalah milik bersama, sesungguhnya kejayaan persatuan adalah kejayaan semua dalam merubahnya menjadi lebih baik dan kera itu juga "perubahan itu pasti".

Sekian,

Mohd Lokman Hamawi Bin Mohd
YDP PKPMI-CM 2010/2011

1 comments:

NORAZLI BIN AZIZ said...

Assalamualaikum syabas dan tahniah buat saudara Mohd Lokman......

Saya bekas alumni IAIN-SU tahun 1993-1998, berasal dari Pahang, telah melayari blog PKPMI dan agak kaget sedikit kerana rupa-rupanya persatuan yang pernah kami wujudkan bersama dulu masih hidup sampai ke hari ini. Masa tu MESS kami berlokasi di Gg Sei Tenang, berdepan dengan jalan masuk ke Medan Plaza.
Ya...semoga segala perancangan akan dapat dilaksanakan degan jayanya.....selamat dan suksess...Jika ingin berinteraksi lebih lanjut...sila hubungi email dan blog saya..