Entri Terkini »

28/02/2009

Bayar Pajak Fiskal di Polonia sampai 2.5 juta?

Pada Januari tahun ini, persatuan dihujani dengan pelbagai persoalan daripada ahli mengenai pajak fiskal yang mula dikuatkuasakan secara serius di airport polonia- dulu hanya di pelabuhan belawan sahaja. Justeru, disini kami akan cuba menjelaskan secara ringkas mengenai pajak fiskal dan therapy kepada permasalahan ini.

Apa itu Pajak?

Secara ringkas, pajak atau lebih kita kenali sebagai cukai ini adalah yuran wajib rakyat Indonesia ke pendapatan Negara Republik Indonesia berdasarkan undang-undang, yang hasilnya digunakan untuk membiayai pengeluaran pemerintah.

Siapa yang wajib bayar pajak?

Pada dasarnya setiap orang peribadi baik warga Indonesia atau asing yang bertempat tinggal di Indonesia dan badan yang didirikan/berkedudukan di Indonesia merupakan Wajib Pajak (WP), kecuali ketentuan peraturan perundangan menentukan lain.

Student Malaysia dikecualikan

Pada tanggal 20 Jan 2009 yang lalu, wakil dari persatuan sempat menghadiri satu sesi dialog antara Direktorat Jenderal Pajak dengan seluruh agen pelancongan di Hotel Aryaduta anjuran Tourism Malaysia, Medan. Beberapa persoalan mengenai hal ehwal kebajikan pelajar telah diajukan. Ringkasnya, pelajar Malaysia yang belajar di Indonesia akan dikecualikan daripada membayar Pajak seperti yang tertakhluk kepada Peraturan Direktur Jenderal Pajak, Bab III, Pengecualian Pembayaran Pajak Penghasilan bagi Wajib Pajak Orang Peribadi Dalam Negeri Yang Akan Bertolak Ke Luar Negeri, Fasal 7, No.8. Berikut adalah bahagian dari peraturan tersebut.



Jangan tidak buat surat rekomendasi fakultas, takut kena denda deh…!

Mulai Januari 2009, setiap pelajar malaysia yang menggunakan perkhidmatan kapal terbang atau feri untuk pulang ke kampung wajib menunjukkan surat rekomendasi permohonan bebas fiskal dari fakultas masing-masing. Syukurnya, pelajar dibenarkan memperbanyak surat tersebut dan hanya menyerahkan satu SALINAN FOTOSTATnya sahaja ke loket bebas fiskal setiap kali berurusan. Jadi, satu surat rekomendasi sudah cukup untuk digunapakai selama tempoh pengajian. Berita baik bagi pelajar fakulti perubatan.


Contoh Stamp Boarding Pass

1 comments:

Pemasaran & Jualan (01115099848) said...

Saya sendiri sudah ke bahagian bebas fiskal polonia. Mereka kata, surat bebas fiskal dari konsulat pun ok je. Tapi ketika menghadiri program dengan DITJEN Indonesia di Aryaduta hotel, mereka kata surat dari fakultas is better!

itu sahaja